Det kokar om positionering, mobiltjänster och geodata i synnerhet. Idag köptes Berlinbaserade Plazes upp av Nokia för okänd summa pengar, vilket får ses som en ganska stor nyhet i startup-europa.
Google har Jaiku, Nokia Plazes… man kan undra vad det blir av dessa tjänster i framtiden! Helt klart är i alla fall att geotjänster för mobilen är hett och att det (uppenbarligen) är något som storföretagen letar efter att köpa upp.
Det saknas inte heller initiativ från svenskt håll. Tuurf kommer bli coolt säger Hjalmar och jag tvivlar inte. Förhoppningsvis går de in i någon slags betafas snart så att vi verkligen kan få se vad de håller på och bygger, även om de förstås släppt Tuurf lite. Ett annat svenskt hypat företag är annars Wayfinder som alldeles nyligen släppte en gratisvariant av deras GPS-mobilapplikation-webbcommunity-mjukvara.
Är inte problemet med ”rena” positioneringstjänster att det är rätt larvigt som enskild tjänst. Coolt, men mest i ”kolla vad jag kan göra med min mobil”-coolt.
Min absolut första Tre-mobil hade en positioneringstjänst där jag kunde kolla vart min flickvän höll hus. Jag tror att vi använde den en gång.
Nokia kan säkerligen göra något coolt av Plazes men om man köpt det i samma desperation som mediahus köpte communitys för två år sedan så faller det platt.
Nejvisst, så är det ju. Ungefär lika coolt som mms 😉
Fast Jaiku osv gör positionering till något mer och jag tror det är det Nokia vill göra med Plazes också. När allt faller på plats tror jag faktiskt det kan förändra mitt beteende, eller åtminstone bli en självklarhet.