I Sverige finns verkligen ingen startup-kultur medfött (i it-sektorn, förstås… den här bloggen handlar om internet). Visst finns vi få företag som såväl har känslan som lyckan på vår sida. Skype, Mysql, Stardoll, Spotify, Twingly, Bambuser och ett antal till är svenska startups som lyckats (eller är påväg att göra det). Som alltid visar Sverige framfötterna på grund av några enskilda individer och succéer, trots att vi kanske inte är så starka inom området.
Problemet är ett alldeles för dåligt entreprenörsklimat inom it-sektorn. Normen för en systemutvecklare är att börja jobba i en stor företagsorganisation som Ericsson eller än troligare, på ett konsultbolag som sedan hyr ut till stora företag som Ericsson. För den nyutexaminerade studenten lockar förstås höga löner på ett konsultbolag istället för lägre lön men betydligt roligare jobb på ett webbstartup.
Det finns innovation, idéer och startups i Sverige. Fast de är få. Riktigt få. Speciellt om man endast räknar de startups som liknar Silicon Valley-stuket det minsta lilla. Att starta en webbyrå är, tro det eller ej, inte i närheten av min definition för startup. Trots det är det en sådan som teknik- och media-intresserade ungdomar ser sin framtid i. Världsuppfattningen är lite snedvriden, minst sagt.
Snälla Sverige! Skapa ett bättre startup-klimat! Vi behöver det! Jag skulle bli jätteglad om Sverige blev sett som Europas svar på Silicon Valley… vi har möjligheten, kompetensen och kanske även viljan. Vad som saknas är att byta ut normen mot något roligare.
Först då, jag först då, kommer det ens vara vettigt att tipsa om artiklar á la ”How to save money running a startup” från Mahalos CEO eller Techcrunch svar på nämnda artikel som har rubriken ”Startups Must Hire The Right People and Watch Every Penny. Or Fail.”. Och det var det jag ville göra. Egentligen. Fast vad hjälper det när vi saknar startup-kulturen i Sverige?
Sverige är fullt av entreprenörer Anton. Stora, små, duktiga, korkade, framgångsrika och såna som har lång väg till framgång.
Vad det däremot råder stor brist på i Sverige är ett entreprenörsvänligt klimat. Tillåtelse att misslyckas, möjlighet att skrapa ihop riskkapital, möjligheten att skapa ekonomiska incitament för såväl medarbetare som grundare samt inte minst stolthet över framgångsrika individer.
Tyvärr är det inte mycket som tyder på att detta kommer att ändras framöver. Den svenska modellen med en totalt kreativitetsdödande ”solidaritet” ersätts nu med äta eller ätas men inget tyder på att jantelagen försvinner i de breda lagren.
Spot on, Gunnar!
Gunnar, är det inte precis det jag skriver om? Jag saknar inte entreprenörer, utan individer och möjligheter till att starta ett lyckat webbstartup.
Sen är det förstås synd att större delen av Sverige ”internetentreprenörer” bygger tjänster anpassade för en lokal marknad. Vi behöver fler företag som blickar utåt och som vill bli nästa Google, inte nästa svenska succé.
Anton, du är inte ensam om de här känslorna. Och det är ju positivt. Klimatet är troligen svårt att förändra snabbt men ju fler som förespråkar det desto större är chansen att vi kan påverka.
Att ta upp det till diskussion är ju ett första steg. Ett stort problem är ju att skolorna fostrar och formar oss till att jobba åt andra. Det finns många som vill i vår generation men allt för få som vågar ta steget fullt ut. Jag tror vi kan se ljust på framtiden men dock inte jämföra oss med Silicion Valley. I alla fall inte den närmaste tiden.
Hej Anton, håller med dig om att det är en skillnad mellan en startup och en webbyrå. En konsult får kontinuerligt betalt, medan det kan ta lång tid och stora investeringar (och extern hjälp, som Henrik skriver om) innan startupens produkt/tjänst lönar sig. Men Calacanis och Arringtons tips är högst relevanta för alla moderna företag, så dra dig inte för att tipsa om dem… 😉
Bra rutet, Anton.
Men låt oss själva tänka på – varje dag – att det är VI som är Sverige. Det finns ett kollektivt ansvar, där vi alla kan vara med och påverka, uppmuntra och förändra.
Att blogga är ett bra sätt, att ge ut en tidning är ett annat (:-). Men låt oss inte vänta på att någon annan ska uppmuntra goda initiativ, utan låt oss ta det ansvaret själva.
Bra tillbakarutet, Magnus 🙂
Jag tror precis som du att det är vi och inga andra som måste ta detta vidare. Som i mycket annat på internet har den virala effekten störst möjligheter om några utövare kämpar för något – och det är här jag vill att fler ska hjälpa till. Mer fokus på startups, mindre på marknadschefer. Det behöver lilla Sverige.
Jag anser också att det inte enbart handlar om att normen är det stora hindret (även om denna har en stor roll att spela).
Precis som Gunnar pekar på så måste det finnas ett riskkapital, en tillåtelse att misslyckas osv. för att entrepenörerna ska våga lyfta blicken och tänka internationell.
Om du enbart har ditt eget kapital att tillgå så tror jag att man får svårt att tänka sig förbi att ”bara överlevnad”.