Om kundtidningar och webbens motsvarigheter

Hur många kundtidningar som finns i Sverige idag är svårt att säga eftersom det finns så många olika definitioner på vad en kundtidning är. Men enligt Gunilla Holma rör det sig om över 1000 stycken.

–Antalet har fördubblats bara under de senaste två åren. Det är framför allt inom detaljhandeln som tillväxten sker.

Enligt Institutet för reklam- och mediestatistik, IRM, omsatte kundtidningsbranschen 405 miljoner kronor 2006 räknat på produktionskostnader inklusive ­repro- och tryckkostnader. Det är en ökning med 6,6 procent från föregående år. Annonsförsäljningen uppgick till 144 miljoner kronor, en ökning med 1,3 procent. Gunilla Holma tycker att tillväxtsiffran är god, men trodde att den skulle vara ännu högre.

–Men det är en bra utveckling med tanke på att omsättningen ökar varje år. Vi ser inga indikationer på att tillväxten skulle mattas av de närmaste åren.

Det vore intressant att se hur mycket företagen väljer att lägga på marknadsföring och PR via internet. Troligtvis inte ens hälften mot vad de lägger på  kundtidningar, som dock inte ska underskattas – kundtidningar är, precis som de säger i artikeln på E24, mycket effektiva och bra. Sina viktigaste kunder ska man ta vara på.

En tidning är dock en envägskommunikation. En community, blogg (kanske till och med bloggtjänst á la Polarn O Pyret!) och lite andra småknep som att vara aktiva på sociala nätverk ger nog en hel del tillbaka också. Framförallt får de kunderna aktiva och delaktiga i företaget, och har man väl fått någon aktiv i något och de dessutom känner att det känns värdefullt eller roligt – då har man en kund lång mer värdefull än hur många engångshandlare som helst.

Självklart har kundtidningsförlagen förstått detta. Lika självklart är det de som är ledande på it-tidningar (Idg) som kommenterar det:

–Det tar lite tid innan det sätter sig. Men potentialen är jättestor, framför allt med webben som hjälpmedel. Webben är framtiden även för kundtidningar, säger vd Michael Säll.

Det går dock inte att helt och hållet dra paralleller mellan webbens communitys eller andra typer av PR på internet med tryckta kundtidningar. En tryckt tidning förmedlar ett helt annat budskap än en häftig webbapplikation. Även om båda webben och tryckta medier i kundrelationssyfte ofta har en hel del likheter. Ett är, som man inte ska glömma bort för allt i världen, att tidningen eller tjänsten i sig ofta får ett starkt varumärke. En smart sidoverksamhet som både kan gå plus och bli riktigt bra marknadsföring!

Det går inte att prata nog inom detta område. Ytterst intressant ur en rad olika perspektiv. Vad jag vet, och vill avrunda med, är dock att dessa områden kommer gå bättre och bättre. Populärare och populärare som kommunikations- och marknadsföringssyfte. Kundrelationer kommer bli viktigare och viktigare i takt med att sorlet bland direktreklam blir större och större, samtidigt som konsumenterna lär sig att blunda mer och mer. Nya vägar behövs – och ett kvalitativt magasin eller en häftig webbtjänst kan absolut vara en häftig väg att gå för att möta den nya tidens konsumenter.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s