Att blogga är otroligt skoj, det tror jag det flesta bloggare håller med om. Många, inte minst jag, skulle utan tvekan mer än gärna ha det som heltidssysselsättning. Jag har förvisso jobb som bloggare på Primelabs, vilket jag är otroligt privilegierad av att ha. Några av världens populäraste bloggar är dock heltidssysselsättning. Nyligen intervjuades Michael Arrington från Techcrunch som berättade att hans blogg drar in runt 200 000 dollar per månad. Mäktiga siffror men också en otroligt bra blogg.
En blogg som också är nischad mot webben, startups och teknik är Read/WriteWeb som drivs av Richard MacManus. Sedan sommaren 2006 har hans blogg också blivit ett heltidsjobb och är numer på plats 28 av de populäraste bloggarna enligt Technoratis listning. Richard bor i Nya Zeeland och nyligen skrev en lokal tidning om hans drömjobb, vilken han nu svarat i en läsvärd artikel (som alla andra artiklar på hans blogg) om att jobba som bloggare på heltid. Det jag tog fasta på i hans artikel, som gäller alla seriösare bloggare, var det han skrev allra sist:
I’m not sure I ever thought of R/WW as a hobby, to be honest. It started out as an evening activity, but even in 2003 I was serious about it and viewed it as an extension of my career.
Även om man inte har möjligheten att jobba som bloggare så ska man inte underskatta bloggen som medium för att branda sig själv. Sedan jag insåg potentialen har Fyra nyanser av brunt hela tiden varit en del av mig på internet. En publik del av mig som är som en ständigt uppdaterad dagbok av mina tankar och saker jag lär mig, av skälet personal branding. En blogg är ett väldigt effektivt sätt att använda när man tänker i banorna ”branding yourself” för att få ett jobb, kontakter och för att utvecklas i det området man är intresserad av. Det behöver inte handla om att få ett jobb – men långsiktigt kan det handla om jobberbjudanden, kontakter och tjänster.
Folk vill anställa kunniga, uppdaterade och kända personer inom den givna nischen. Bloggar en kock och har en populär blogg om att laga mat kan det självklart ses som ett stort plus vid en vanlig anställning på en restaurang eftersom det då innebär mycket gratisreklam för den restaurangen på dennes blogg. Dessutom vet de vem de har att göra med, har kocken i fråga publicerat maträtter den lagat med bilder sedan två år tillbaka finns ett personligt arkiv av otroligt stort värde som de som anställer kocken självfallet kollat igenom.
Så, alla bloggare, underskatta inte bloggen för din fortsatta personliga utveckling och karriär. Se den som ett verktyg för fortsatt framgång både online och offline. Det finns poäng att plocka, nämligen…
Min blogg är väldigt kopplad till mitt yrke, men så råkar mitt yrke även bygga på min hobby – att skriva om datorer och Internet. Så i mitt fall har min blogg (även om just denna blogg är ny för mig) blivit ett väldigt bra komplement till jobbet. Det roliga är att hitta och skriva om IT-relaterade saker och bloggen har gjort det möjligt att göra detta utan att behöva tänka på pressläggningar. Sedan har jag kunnat fördjupa mig i saker jag nämnt på bloggen inför tidningsartiklar. Jag håller med dig till 100 procent! 🙂
Glöm inte heller nätverkseffekten.
Absolut, nätverkseffekten är jätteviktig. Nämner den i texten också men då i ord som ”skaffa kontakter” osv.
Har läst en del om detta perspektiv på amerikanska sidor där det redan är ett erkännt sätt att peppra sitt cv. Tror verkligen att Sverige är påväg dit med.
Absolut bäst avkastning ger nog en blogg om man siktar på att jobba inom något relaterat till it, men självklart kan även en kock ha viss nytta av det hela!
Ett intressant perspektiv.
För mig är min blogg en trygg plattform i mitt nya liv som utlandssvensk. Jag har en plats som jag bestämmer över, där jag kan etablera nya kontakter och hålla liv i mina gamla.
Mitt avtryck i den digitala världen.
Och ett sätt att inte bli bortglömd…